📘 امروز مطالعه کتاب «نسل چهارم بازاریابی» از فیلیپ کاتلر تموم شد و تصمیم گرفتم تجربه ام از مطالعه این کتاب رو باهاتون به اشتراک بزارم.

 

🥱 یک چهارم ابتدایی کتاب برای من حوصله سربر بود چون در مورد تاثیر تکنولوژی بر قدرت مشتریان صحبت میشد و اینکه چقدر مشتریان در عصر دیجیتال با کمک اتصالی که به وجود اومده قوی تر و باهوش تر شدند.

البته با توجه به اینکه کتاب سال ۲۰۱۶ منتشر شده این مورد منطقیه.

 

🙂اما از فصل سه کتاب جذاب شد؛

در این فصل راجب شهروندان اینترنتی صحبت شد و سه دسته مهم از این شهروندان که بازاریابان باید بهشون توجه کنند؛

۱. جوانان

۲. زنان

۳. netizen ( کتاب این کلمه رو «نت وند» ترجمه کرده ولی من ترجیح میدم کلمه انگلیسی شو به کار ببرم )

 

کسانی netizen به حساب میان که در فضای آنلاین یا تولید کننده محتوا اند، یا منتقد محتوا یا collector اند.

(اگه برای collector کلمه فارسی خوبی می‌دونستید ممنون میشم بهم بگید 🙏 )

 

💡 فصل چهارم یه باور و نگرش جدید برام ساخته شد؛

یه زمانی فکر می‌کردم دنیا داره به سمت آنلاین شدن پیش میره و تمام فروشگاه های حضوری و آفلاین بزودی از بین میرند و به همین دلیل، گاهی اوقات خیلی دلم برای فروشگاه های آفلاین که آنلاین نشده بودند می‌سوخت! 😅

اما تو این فصل فهمیدم که؛ در دنیای آنلاین رو به گسترش امروز، ارتباط و تماس آفلاین بیانگر یه تمایز جدی و مهمه.

✅ و فهمیدم که احتمالا هرگز بازار آنلاین به طور کامل جایگزین بازار آفلاین نمیشه.

 

🤩 از فصل پنجم، کتاب به اوج جذابیت خودش رسید؛

با مدل AIDA و کاربرد این مدل بیشتر از گذشته آشنا شدم.

این مدل شامل؛ توجه – علاقه – اشتیاق و عمل میشه.

attention, interest, desire, action

 

♦️ در ادامه با مدل 5 A آشنا شدم که مدل کامل و ارزشمندی هستش؛

A1: آگاهی

A2: جذابیت

A3: پرسش

A4: عمل

A5: دفاع

 

♦️ رفتم جلو تر و با PAR و BAR آشنا شدم با کلی فرمول و نکته های جذاب و کاربردی برای استفاده از از مدل در کسب و کار.

purchase action ratio(PAR) نسبت عمل خرید

brand advoacy ratio(BAR) نسبت دفاع از برند

معمولا مارکترها به نسب عمل خرید توجه ویژه ای دارند و به نسب دفاع از توجهی نمی‌کنند در حالی که سود اصلی در BAR هستش و بدون توجه به این مورد مسیر سختی رو پیش رو داریم.

 

😍 و در مورد کلی مدل ها و موضوعات جذاب دیگه تو کتاب صحبت شده که احتمالا برای هر بازاریابی می‌تونه مفید و ارزشمند باشه و به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم اگه به بازاریابی و تبلیغات علاقه‌مندید این کتاب رو مطالعه کنید.

 

پی‌نوشت؛

ترجمه کتاب برای من کمی اذیت کننده بود و به ترجمه نمره ی ۷ از ۱۰ میدم. مثل اینکه کتاب یکی دو تا ترجمه دیگه هم داره که پیشنهاد میدم یه تحقیقی بکنید و بعد یه ترجمه مناسب تر رو انتخاب کنید 🙋🏻‍♂️

 

وبسایت من؛ www.omidshojaei.com

 

#marketing #advertising #business #branding

Trusted by some of the biggest brands

spaces-logo-white
next-logo-white
hemisferio-logo-white
digitalbox-logo-white
cglobal-logo-white
abstract-logo-white
white-logo-glyph

We’re Waiting To Help You

Get in touch with us today and let’s start transforming your business from the ground up.

Book A Consultation